Beroepensysteem

Beroepen

Je kan kiezen uit 5 beroepen (voor het gemak is mutant ook een beroep en wordt behandeld met dezelfde regels). De 5 beroepen zijn:

Medic
Als medic heb jij je gefocust op het genezen van mensen. Je verbindt elke wond en geneest elke ziekte die je kent, dat is je roeping.

Engineer
Bouwen is jouw ding en het liefste zit je de hele dag tussen je gereedschappen en onderdelen. Of het nu een radio, auto of shotgun is, jij wil er alles over weten en te weten komen.

Hunter
Het bos de bomen maar vooral de wilde natuur is waar jij in je element bent. Geen enkele prooi kan jou af schudden en je zal niet rusten voordat de klus is geklaard.

Mercenary
Focussen op één onderwerp is niet slim in jouw ogen. Als je wilt overleven moet je een beetje van alles kunnen. Jij hebt geen beroep geleerd maar bent voor van-alles-wat gegaan. Mercenaries hebben geen beroeps gebonden skills maar kiezen al hun skills uit het skill web.

Mutant
Je bent een creatie... of toch een freak van de natuur? Wat je precies bent en waar je vandaan komt weet je niet, maar wat je wel weet is dat alles wat je doet puur op gevoel gaat. Mutanten kunnen geen beroep leren en kunnen niet wat “normale” mensen kunnen. Ze ontwikkelen hun skills door zichzelf te ontwikkelen, wat zij ontwikkelen is voor “normale” mensen onmogelijk om te leren.

Beroep gebonden skills

Bij elk beroep hoort 1 skill die je sowieso krijgt, daarnaast kan je 3 skills uit het skillweb pakken (en 4 als merchenary omdat die geen beroepsgebonden skill heeft). Hieronder staan de skills die je sowieso bij het beroep krijgt, voor voorbeelden zie volgende kopje.

Restore HP - Medic
Mensen in leven houden is de belangrijkste taak van een medic, dit kan niet zomaar iedereen. Het jarenlang bestuderen van het menselijk lichaam en medische boeken hebben je gekregen waar je nu bent. Een medic is de enige die binnen het spel een speler zijn HP kan teruggeven. Door middel van de zogenaamde “units” kan een medic per “unit” een speler 1 HP teruggeven.

Pas wel op, te veel units op 1 dag kan een speler een overdose geven. Deze overdose ontstaat bij 10 units per speler per dag. Een medic kan een speler ook een “full heal” geven hierbij moet hij binnen 1 minuut de speler 4 “units” toe dienen, deze 4 units tellen op de overdose schaal als 1 unit.

Blauwdruk maken - Engineer
Je bent altijd al goed geweest met je handen en de schroot is je favoriete plek. Het bouwen en creëren van nieuwe apparaten, machines en wapens zijn je lust en je leven. Je creativiteit kent geen grenzen, maar voordat je het vergeet moet je wel alles opschrijven en uitwerken.

Een engineer specialiseert zich op het bouwen van materiële dingen. Een engineer is de enige die nieuwe nog niet reeds bestaande dingen kan bouwen en ontwikkelen. Als er een nieuw product is ontstaan maakt de engineer een blauwdruk en vanaf dat moment kan het voorwerp ook door anderen gebouwd worden. Een speler met de skill blauwdruk moet ic daadwerkelijk een tekening maken van zijn uitvinding voordat het een blauwdruk mag worden genoemd. Het ontwikkelen van een blauwdruk duurt 15 min, dit hoeft niet achter elkaar te zijn. De tijd mag worden opgesplitst met een minimum van 5 minuten.

Spoorzoeken - Hunter
Opsporen van prooi gaat niet zomaar, want waar moet je beginnen met zoeken? Gelukkig is dat voor jou geen probleem, je kan door vage vormen in de modder en afgebroken takjes gemakkelijk bepalen waar je slachtoffer zich bevindt.

De hunter is gespecialiseerd in het vinden van zijn prooi/slachtoffer, door naar sporen op de grond te zoeken vindt hij al snel wat hij nodig heeft. Een speler met deze skill kan een levend wezen opsporen door zijn omgeving goed te bestuderen. Wanneer je als speler een spoor wil gaan zoeken moet je dit ALTIJD aan een SL melden. De SL laat je vervolgens weten wat je na je zoektocht vind op de plek die jij kiest om te gaan zoeken. Een zoektocht duurt ongeveer 10 minuten.

Dierlijk instinct - Mutant
Je weet niet meer wie je was of waar je vandaan komt maar een ding weet je zeker; Je bent geen mens meer. Je gaat door het leven als iets wat niet dier noch mens is en de wereld is hard. Jij handelt vanaf nu puur van wat je instinct je vertelt te doen.

Mutanten zijn een heel eigen ras en hebben daardoor een eigen set skills en regels die “menselijke” spelers niet bevatten. Je dierlijk instinct helpt je om je schade te helen en je HP terug te brengen. Dit doe je door 5 minuten je te focussen op je dierlijk instinct, dit betekent dat bijvoorbeeld een reptiel of amfibie zich in de zon moet gaan opwarmen. Of dat een katachtige zichzelf moet schoon wassen. Wat je moet doen hangt af van het dier waarop jij jouw mutant hebt gebaseerd en speel dit ook uit. Na 5 minuten heal je 1 HP

Skill-web skills uitleg

Het idee van de categorieën is dat iedereen met elk beroep ervan kan kiezen. Maar voordat een speler naar level 2 skills van een categorie kan gaan moet hij minstens 3 skills van die categorie bezitten.

Skills kunnen geleerd worden door 1 uur te besteden aan werkzaamheden binnen een bepaalde categorie. Als een speler 1 uur heeft besteed aan het “leren” van die categorie krijgt* hij een slot in de kleur van die categorie en mag de speler een skill kiezen uit de categorie die correspondeert met die kleur. Je kan 1 skill per evenement erbij leren, verder zijn er ook mogelijkheden om skills over te kopen en over te plaatsen. Bij het overkopen van skills wordt de skill(en het skillslot) overgeplaatst op een nieuwe speler, bij de andere persoon blijft er dus geen skillslot over voor een skill aan te leren.

Elk beroep heeft zijn eigen kleur, de beroeps gebonden skills tellen mee als skill binnen de categorie van die kleur. Voor alle skills klik hier.
*Als een speler een categorie heeft geleerd moet hij naar de SL toekomen om de bijbehorende sleutel op te halen.

Voorbeeld 1:
Een medic kiest bij het creëren van zijn karakter voor 2 skills uit de categorie “medic - rood”. Nu heeft hij 3 skills van de “medic - rood” categorie. Bij het vrijspelen van een nieuw slot met de categorie “medic - rood” mag hij een skill van “medic - rood” niveau 2 kiezen.

Voorbeeld 2:
Een Hunter kiest bij het creëren van zijn karakter voor 1 skill van de categorie “Bottelier - groen” en 1 skill van de categorie “Ambacht - blauw”. Om naar level 2 skills te mogen van Bottelier/Ambacht/Hunter heeft hij nog 2 skills nodig van Bottelier/Ambacht/Hunter.

Hoe leer je een nieuwe skill/ hoe verkrijg ik een nieuw slot?
Zoals eerder vermeld moet je minstens 1 uur besteden aan werkzaamheden binnen de categorie waarvan je een skill wil leren. Dit kan op 2 manieren bereikt worden. De eerste manier is het leren via een andere speler, een andere speler kan je een bepaalde categorie leren maar daar zijn 2 voorwaarden voor, 1 hij moet zelf 3 skills hebben uit die categorie en 2 hij moet in het bezit zijn van de tutoring skill. De tweede manier is het leren van een leermeester (npc), je moet dan actief op zoek gaan naar een leermeester die jou kan helpen.

Nieuwe skills leren, Mutant
Als Mutant is het niet heel moeilijk jezelf te ontwikkelen, het kost echter wel tijd. Om een nieuwe skill te leren moet een Mutant 1 uur besteden aan activiteiten die te maken hebben met de gewenste nieuwe skill. Dit in tegenoverstelling van wat mensen moeten doen om een skill te leren. Er is geen Leraar/Tutor nodig slechts 1 uur en een activiteit passend bij de gewenste skill.