Gevechtsregels

Gevechten zijn een groot en belangrijk onderdeel van elke LARP. Daarom is het leuk als de gevechten goed en eerlijk, maar toch veilig, worden uitgespeeld. Hieronder zijn alle spelregels te vinden voor gevechten bij onze evenementen.

Hits

Een Hit is als je geraakt wordt door een (werp)wapen en/of kogel. Schilden, armor of andere wapens kunnen hits blokkeren (ook kogels worden geblokkeerd door schilden omdat dit onmogelijk uit te spelen is).  Als je een hit krijgt (of blokkeert) moet je dit uitspelen, dit houdt in dat je doet alsof je echt geraakt bent of als je de hit blokkeert met bijvoorbeeld je wapen dat je de kracht van het andere wapen moet opvangen.

Alle hits doen 1 schade, als dit anders is wordt dit aangegeven of geroepen. Dit kan zijn door iemand 'double' roept tijdens de slag of het schot maar dit kan ook worden aangegeven door een SL.

Schade en Genezing

Als je schade krijgt moet dit zo snel mogelijk worden verzorgt. Als je gewond bent moet je binnen een half uur geholpen worden (Er moet de skill 'EHBO' op de wond gebruikt worden), mocht dit niet gebeuren verlies je na 30 minuten 1 HP en zal je daarna om de 10 min 1 HP verliezen.

Je kan enkel HP terug krijgen van een medic. De medic gebruikt voor genezing zogenaamde "healing units" die geven 1 HP terug per healing unit, maar pas op! Je kan niet oneindig genezen worden. Je mag maximaal 10 dosissen krijgen per dag, anders heb je een overdosis en heb je -1 maximaal HP. De medic kan ook 4 "healing units" tegelijk gebruiken om je in één keer al jouw HP terug te geven, dit telt als 1 dosis (voor overdosis).

Als je op 0 HP staat raak je bewusteloos en bloed je binnen 10 minuten dood. Dit is te verlengen met behulp van de skill 'Stabiliseren', maar deze skill is niet op jezelf te gebruiken.

Je krijgt niet zoals bij andere larps 's nachts HP erbij!

Wapenregels

Niet iedereen kan zomaar omgaan met elk type wapen. Daarom moet je ook de skill hebben om het wapen te gebruiken. De wapencategorieën zijn:

Semi-automatisch
Dit zijn guns die deels automatisch werken, je hoeft dan niet te herladen of je kan de trigger gewoon tijdens het herladen vasthouden zodat ze snel kan vuren. Denk aan: barricade, rampage, raider etc.

Vol automatisch
Deze guns hoef je enkel te laden en daarna de trigger overhalen en klaar, je hoeft niet de trigger herhaaldelijk over te blijven halen maar je kan hem gewoon vasthouden en herladen is ook nietnodig. Denk aan: stampede, speedswarm, vulcan etc.

Boog
Je mag pijl en boog gebruiken. Je pijlen gaan net zo lang mee totdat ze ic gebroken worden of kwijtraken (ic)

Voor het maken van nieuwe pijlen heb je enkel smeden nodig voor het maken van de pijlpunt. Dit kost je standaard 5 minuten om te maken en repareren en 1 ijzer. Daarnaast heb je een houten stok nodig, speel dit alles ic uit. OC pijlen verzorg je zelf! en zijn dus ook eigen verantwoordelijkheid.

Schild
Je mag een schild gebruiken, enkel met een klein en gemiddeld schild mag gerend worden. Met een groot schild of de Ironcurtain II. (alle maten) mag enkel gelopen worden.

Ambidex
Twee zwaarden tegelijk gebruiken, enkel kleine tot gemidelde slagwapens mogen gebruikt worden voor ambidex. Vereiste is wel dat je de skills hebt om deze wapens te gebruiken.

Kort slagwapen
Wapens die in totaal, en dat is inclusief handvat! Niet langer zijn dan 40 cm. Denk aan: dolken, moersleutels en diversen. Iedereen bezit de skill om met een dolk om te gaan, aan deze skill hoef je geen punten te besteden.

Gemiddeld slagwapen
Wapens die in totaal, en dat is inclusief handvat! Niet langer zijn dan 90 cm. Denk aan: zwaarden, maces, loden pijp en diversen.

Groot slagwapen

Wapens die in totaal, en dat is inclusief handvat! Langer zijn dan 90 cm. Denk aan: speren, staven, twee handers en diversen.

Explosieven kennis
Skill om explosieven te maken en te ontmantelen. Speel dit uit. Vereisten voor maken zijn de skills bouwen en wapenkennis.

Belegerings wapens
Ze komen niet vaak voor, maar dit zijn wapens zoals een stormram, katapult en ballista.

Zwaar geschut
Deze wapens hebben veel terugslag en kunnen niet zomaar door iedereen worden gebruikt. Dit zijn wapens zoals een: minigun, kanon, raketwerper, mortier, houwitser, vlammenwerper, bazooka en granaatwerper.

Exotische wapens
Hieronder vallen blaaspijpen en chemische wapens zoals gassen.

Vortex wapen
Nerf heeft 2 soorten minutie, darts (hier vallen ook de mega’s* onder) en schijfjes. Wapens die de schijfjes gebruiken zijn de zogenaamde vortex wapens.

Kernwapen
Dit zijn de wapens die radio-actieve minutie/onderdelen gebruiken denk aan wapens zoals een atoombom. Voor het gebruiken van een bom, granaat en dergelijken heb je de skill explosieven kennis nodig.

NOTE: De SL verzorgd de nerfpijltjes en vortex schijfjes, deze hoef je zelf niet mee te nemen.

Armorregels

Wordt je naast het armor geraakt gaan er health points af! Iedereen kan in principe armor dragen, denk alleen goed na of dit verantwoordelijk is voor je character en beroep. Er zijn 3 verschillende soorten armor:

Kevlar (repareren door de skill 'kevlar maken')
Kan 2 schoten en 1 slag weerstaan.

Leer (repareren door de skill 'armor maken')
Kan geen schoten en 1 slag weerstaan.

Metaal (repareren door de skill 'smeden')
Kan 1 schot en 2 slagen weerstaan.

Werpwapens(zoals een baksteen) worden als slag gerekend en doen op allemaal 1 schade

Schildregels

Schilden blokkeren alle hits (ook kogels). Daarom zijn schilden enorm handig! Omdat schilden nogal wat te verwerken krijgen moeten ze dagelijks gerepareerd worden, dit kan door een smid gedaan worden en kost 10 min en 1 ijzerstaaf.

Let op: Voor het gebruikt van een schild is een skill nodig.