Calls

Calls geven een in game effect aan van bijvoorbeeld een tegenstander of er is iets aan de hand wat jij moet weten.
Zoals de naam al aangeeft worden call’s tijdens het spel geroepen, wanneer zo een call tegen je wordt gebruikt moet je uitspelen wat er gebeurd.
Het is dan ook redelijk belangrijk dat je de basis kent.
De volgende Call's kan je tegenkomen tijdens ons evenement:

OC Call's


Man down: Dit geeft aan dat het geen roleplay is, maar echte pijn! Het is de bedoeling dat zodra deze call is gemaakt iedereen gaat zitten waar hij staat, degene die de call heeft gemaakt blijft staan naast het slachtoffer. Hierdoor kan de SL en de EHBO zien waar hulp nodig is. Tijdens dit moment is het spel voor iedereen gestopt en ben je niet meer in karakter (IC). Pas wanneer de SL aangeeft dat het spel doorgaat mag je weer op staan. Als deze call wordt gemaakt en je hoort het, dan herhaal je hem zodat zeker is dat iedereen hem heeft gehoord.

No play: Deze call geeft aan dat iemand moeite heeft met het rollenspel, of een klein ongeval heeft waarvoor geen directe hulp van de EHBO nodig is en zich even terug wil trekken. Als jij jezelf in deze situatie bevindt mag je zelf deze call maken tegen een speler of npc waarmee je op dat moment spel hebt. Je kan je na het maken van deze call even OC terugtrekken, hiervoor wordt het spel echter niet stil gelegd. Wanneer je weer bijgekomen bent op een rustige plek kan je het spel gewoon weer in zonder problemen of vragen.

OC: Out of Character geeft aan dat het om buiten het spel gaat, de echte wereld, iemand die OC is houd zijn of haar hand met open palm omhoog om aan te geven dat deze door mensen in het spel niet gezien kan worden omdat deze niet aanwezig is. De SL draagt altijd een geel vest als ze OC zijn en dus niet in karakter en aanspreekbaar voor vragen, NPC’s dragen meestal een oranje vest om aan te geven dat ze OC zijn. Spelers moeten hun hand omhoog houden, je kan als speler niet zomaar OC gaan, een uitzondering is ‘No Play’.

IC: In Character, alles wat in het spel en met jouw karakter gebeurd, zodra het spel begint op vrijdag is iedereen IC, je kan ervan uitgaan dat alles wat er tegen jou wordt gezegd IC is en dus voor je karakter te horen is. Enkel wanneer anders aangegeven (zie OC) kan je dit zien als niet IC, voor de rest is alles te zien of te horen. Als je het niet zeker weet mag je het altijd navragen.

Time freeze: deze call is voor gebeurtenissen die in de spelwereld spontaan zouden gebeuren zonder dat er tijd overheen gaat, maar buiten het spel is hier meer tijd voor nodig om dingen klaar te zetten of te laten gebeuren, dan wordt Time Freeze geroepen. Iedereen moet dan zijn vingers in zijn oren doen, ogen dicht en hummen, zodat je niks mee kan krijgen van de wereld om je heen. Wanneer de Time Freeze over is wordt door de SL Time in/Tijd in geroepen (altijd hoorbaar) en gaat het spel precies verder als waar het gebleven was, zonder dat er IC tijd verstreken is.

Time in/Tijd in: Dit wordt helemaal aan het begin van een evenement geroepen, het geeft aan dat de OC wereld stopt en de IC wereld begint. Dit wordt ook geroepen na een Time Freeze of Time Out, het betekent dat je vingers weer uit je oren mogen en je de wereld weer mag zien, of het spel gaat weer door zoals voorheen.

Time out/Tijd uit: Dit is wanneer het spel stopt, tijd uit wordt (bijna) alleen aan het einde van het weekend geroepen en geeft aan dat voor dit event al het spel stopt en het afgelopen is. Dit is ook wanneer de SL even tijd nodig heeft om iets op te lossen en het spel echt niet kan laten doorgaan. Hiervoor wordt dan een Time Out geroepen en is iedereen tijdelijk uit het spel. Een Time Out wordt automatisch toegepast tijdens een Man Down. Iedereen mag weer door met het spel als er Time In/Tijd in wordt geroepen.

IC Call's


Strike: dit is een klap die zoveel kracht erachter heeft zitten dat hij je weg duwt, als je geraakt wordt door een strike vlieg je een paar meter naar achteren, speel dit uit door een 5 meter naar achter te rennen en dan op een punt neer te vallen/komen.

Through: deze klappen zijn zo krachtig of zo precies dat ze door bepantsering heen gaan, dus als jij pantser draagt gaan deze klappen dwars door je pantser en beschadigd je pantser tegelijkertijd. De punten schade die deze klappen doen gaan dus zowel op jou als op je bepantsering.

Crush: deze krachtige klappen doen een houten wapen of schild breken, hierdoor raakt het voorwerp onbruikbaar totdat deze wordt gerepareerd. en je moet ze direct wegleggen/ af gooien.

Shatter: hetzelfde effect als crush maar dan op metalen voorwerpen.

Subdue: je slaat iemand met je vuisten of een ander voorwerp dan je LARP goedgekeurde slagwapens. Subdue speel je uit door te doen alsof je iemand een klap verkoopt maar je raakt iemand niet echt! Als je wordt geraakt door subdue doet dit natuurlijk pijn, speel dit ook uit!

Subdown: het zelfde idee als bij subdue, echter met een sundown sla je iemand met een klap bewusteloos. Als je bewusteloos raakt door subdown raak je geen hitpoints kwijt over tijd, na 10 minuten zal je weer bijkomen of als iemand je actief wakker maakt. Je moet dus wel uitspelen dat je bewusteloos bent. Iemand subdown kost een bepaald aantal kracht om te kunnen of een bepaald aantal subdued voordat dit lukt.
Hoe vaak dit nodig is hangt af van je kracht, de rekensom is als volgt:
7x klappen met subdue - het aantal kracht van de aanvaller = het aantal vereiste klappen.

Fear: iets dat fear cast/called is zo eng dat jij er niet bij in de buurt wil komen, als er fear wordt geroepen dan moet je zo snel mogelijk bij de source vandaan zien te komen. Je rent dus direct ongeveer 5 meter weg en durft de komende minuut niet meer dichtbij te komen.

Pain: deze call veroorzaakt ic helse pijn, je schreeuwt het dus uit van de pijn en kan even niks anders doen dan concentreren op deze pijn. Dit duurt slechts 10 seconden of zo lang als dat de caster hem roept.

Paralyze: dit betekend dat je niets meer kan doen, je moet stil staan, je kan niet praten of bewegen, en het enige wat je mag doen is ademen en kijken. Je kan ontsnappen uit een paralyze als iemand je eruit trekt of degene die de paralyze doet aangevallen wordt/schade ontvangt.

Mass…: dit geeft aan dat het effect voor iedereen geldt en niet slechts een persoon, denk aan mass fear, mass pain, etc.

Poison: dit betekent dat de aanval of het effect gif schade doet, dit doet standaard 1 schade per minuut voor 3 minuten lang, tenzij anders aangegeven.

Drain: deze call wordt gemaakt door iemand met de parasiet skill, hierbij wordt er elke 10 seconden 1 schade toegediend die de parasiet bij zichzelf geneest, het is dus feitelijk het stelen van HP. Drain wordt elke tien seconden herhaald om aan te geven wanneer er schade wordt gedaan.

Mind control: met een mindcontrol moet het slachtoffers alles doen wat zijn meester hem opdraagt, een mind control is voorbij wanneer degene die de mindcontrol toepast schade ontvangt of de SL anders aangeeft.

Terror: een stapje erger dan fear, als iemand terror op je cast ben je zo bang dat je niets meer durft te doen, je durft niet weg te rennen noch aan te vallen. Terror houd op totdat je schade hebt ontvangen of het anders wordt aangegeven.

Zone: zone is een area of effect, meestal aangegeven door SL, dipper lint (rood wit gestreept) of soms zelfs het licht van een zaklamp. Binnen de aangegeven ‘zone’ is een hoge output van schade, Een zone doet 1 schade op iedere locatie per 5 seconde. Iedere keer dat een zone afgaat wordt dit gecalld.

Critical X: als je een critical hit ontvangt staat het genoemde ledemaat (standaard torso) van je karakter in een keer op 0 HP en start je doodbloed tijd. Het maakt niet uit hoeveel HP je karakter over had, een crit is altijd direct 0 HP. Sta je al op 0 of lager, dan ontvang je meteen de call “fatal”

Full Critical: Zet alle locaties op 0HP. Als deze locatie al op 0HP staat wordt het behandeld alsof deze in één keer op zijn negatieve maximum HP wordt gezet.

Fatal: als je karakter fatal schade ontvangt is hij dood, geen doodbloed tijd maar een directe dood. Dit betekend het einde van je karakter en de speler in kwestie moet starten met zijn of haar backup. (soms kan hartmassage een karakter nog redden).

Verblind: zodra deze call wordt gemaakt betekent dit dat je 5 seconden verblind bent. Tijdens deze periode mag je niet meer lopen en niet vechten. Je moet deze 5 seconden weer ‘bijkomen’. Na deze 5 seconden mag je weer door.

Wither: dit betekend dat je lichaam aan het aftakelen is, elke keer wanneer dit gecalled wordt heeft jou karakter -1 Max. HP. Dit kan komen door verschillende IC oorzaken. Wither is semi-permanent, het verdwijnt dus niet uit zichzelf.
Dit effect kan stacken, dit betekend dat het meerdere malen van toepassing kan zijn op jou.

Berserk: Door deze mentale staat weet jij niet meer het verschil tussen vriend of vijand en ziet nu iedereen als een vijand. Daarnaast ben je zo opgefokt dat je iedereen om je heen aanvalt.

Slow: je lichaam lijkt 2x zo zwaar als normaal en bewegen kost je erg veel moeite. Je kan niet meer rennen en je bewegingen zijn langzaam. Als je tijdens Slow ook om een andere reden niet mag rennen (bijvoorbeeld het dragen van een groot schild of een Iron Curtain 2.0), mag je slechts heel langzaam lopen. In gevecht duurt dit effect 1 minuut, buiten gevecht zijn de tijden variabel.

Dodge: Je weet snel aan de kant te gaan op het moment dat een kogel of zwaard je lijkt te raken. Als een hit normaliter had kunnen missen, kun je deze ontwijken met deze call. (Werkt dus niet op auto-hits)

Arrest: Als je door een klap van een wapen met deze call op 0HP komt op een locatie, start je doodbloedtimer NIET. Deze locatie telt als gestabiliseerd.