Gevechtsregels

Wij zijn momenteel druk bezig met de nieuwe skills en regels, zodra deze klaar zijn zullen die hier verschijnen. De oude regels en skills zijn tot die tijd gewoon beschikbaar!

IC vechten binnen een LARP wordt vaak ook wel een ‘buts’ of ‘butsen’ genoemd.
Gevechten zijn een groot en belangrijk onderdeel van elke LARP. Daarom is het leuk als het gevecht goed en eerlijk, maar vooral veilig, worden uitgespeeld.
Hieronder zijn alle spelregels te vinden voor butsen tijdens onze evenementen.

Veilig vechten

Dit is uiterst belangrijk, het kan het verschil maken tussen IC en OC blessures en verwondingen. Om ervan uit te gaan dat je veilig vecht zijn er een aantal cruciale regels waar je je altijd aan moet houden. Het expres overtreden van deze regels zal bij AREN LARP altijd resulteren in ontzegging van deelname.
De regels zijn als volgd:

hoofd, nek, het kruis en de borsten (bij de dames), zijn geen locatie. Dit betekend dat hier tijdens een gevecht nooit op gemikt/geraakt mag worden met je wapen.
Houd je slagen in, dit betekend dat je mag doen alsof je een harde zwiep maakt met je slagwapen, maar je moet jezelf altijd afremmen voordat je wapen fysiek contact maakt met iemand.
Full body contact is geen ding! Probeer niet iemand express op de grond te tackelen of op enig andere manier fysiek te lijf te gaan.

Ongelukken gebeuren, soms slaat iemand per ongeluk te hard en komt een slag toch verkeerd terecht ondanks dat je goed probeerde op te letten. Dit kan gebeuren, en ga ervan uit dat niemand dit opzettelijk deed, probeer niet boos te worden. Mocht je zelf te hard hebben geslagen? Dat kan gebeuren, loop even naar iemand toe en check OC of alles goed gaat, bied je excuses aan en ga daarna door met het spel.
We spelen dit samen en niemand wil iemand anders pijn doen, ga daar altijd van uit.

Hits en hitpoints (HP)


Een hit is als je geraakt wordt door een (werp)wapen en/of dart.
Schilden, pantser of andere wapens kunnen hits blokkeren (ook kogels worden geblokkeerd door schilden omdat dit moeilijk uit te spelen is). Als je een hit krijgt (of blokkeert) moet je dit uitspelen, dit houdt in dat je doet alsof je echt geraakt bent of als je de hit blokkeert met bijvoorbeeld je wapen dat je de kracht van het andere wapen moet opvangen. Als je een hit ontvangt doet dit ook pijn ic, speel dit zo goed mogelijk uit, roep ‘auw’ of maak dit op een andere manier vocaal.

Alle hits doen standaard 1 schade, als dit anders is wordt dit aangegeven of geroepen. Als iemand meer dan 1 schade doet wordt dit aangegeven door middel van een call, dit kan bijvoorbeeld ‘dubbel’ zijn, of soms zelfs ‘triple’ of hoger. Een speler heeft bij PostApoBob standaard 2 HP op een ledemaat en 3HP op het torso. Dit aantal kan door middel van skills omhoog worden gebracht.

Schade en Genezing

Een karakter begint met 3 hitpoints (HP) op het torso en 2 HP op ieder ledemaat. 

Zodra een ledemaat op 0 HP komt te staan wordt deze onbruikbaar. Een been kan niet meer gebruikt worden om te lopen en een arm/hand kan niet gebruikt worden om iets vast te houden. Als je iets vast had moet je dit dus los laten. Zodra het torso op 0HP komt te staan valt het karakter bewusteloos. Alle schade die op een ledemaat wordt gedaan die op 0 staat wordt schade op het torso. Het ledemaat blijft op 0 HP. Uitzondering hierop is wanneer een karakter in één keer genoeg schade krijgt om negatief zijn maximale HP te hebben op dat ledemaat (-2 HP standaard) dan verliest het karakter dat ledemaat en valt deze bewusteloos. Dit is te herstellen met de 'Chirurg' skill. Het verliezen van het ledemaat doet Geen extra schade op het torso.

Zodra een karakter hierdoor bewusteloos raakt, moet de persoon gestabiliseerd worden en de wond gedicht voordat hij/zij weer wakker wordt. Dit kan gedaan worden door 2 minuten per HP van de oorspronkelijke locatie de skill EHBO toe te passen. Als iemand het karakter met Stabiliseren helpt, komt deze persoon bij, zolang de stabilisator erbij blijft, of de wond genezen is.Zodra het torso negatief in zijn maximale HP staat (standaard -3 HP) is het karakter dood.

(Dood)Bloeden
Zodra een locatie op 0 staat, begint deze te bloeden. Hierdoor verlies je 1HP per 10 minuten op je torso.

Je krijgt niet zoals bij sommige andere larps 's nachts HP erbij! Ga dus ook nooit slapen met een open ic wond. Het kan zijn dat je dan in je slaap doodbloed.

Hier is een kleine tabel die de hoeveelheid schade per type weergeeft:

Type schade Schade in HP Call
Mêlee slag 1 HP -
Normaal schot (kogel) 1 HP -
Sniper schot (kogel) 3 HP through op Torso 3 through
Pro-sniper schot (kogel) 5 HP through op Torso 5 through
Explosie directe impact Max. HP critical
Explosie radius 2 meter 2 HP -

Sommige skills geven een wapen een hogere schade output, wanneer dit zo is geeft men dit aan doormiddel van een call. Zoals ‘dubbel’ of ‘tripple’ etc.

Wapengebruik


Om ic wapens te kunnen gebruiken heb je bijbehorende skills nodig, welke skills nodig zijn voor welk type wapen staan in de algemene spelregels onder ‘wapengebruik’. Dit zijn de skills met de oranje kleur. Mocht je twijfelen waar jou wapen onder valt dan kan je altijd de SL een email sturen via ons contact formulier.

Daarnaast moet OC je wapen altijd gekeurd worden door de SL voordat deze het spel in mag. Niet elke LARP vereniging hanteert dezelfde regels en wij houden het recht om wapens waar we over twijfelen af te keuren. Bedenk dat ieders veiligheid altijd op 1 staat.

Veel Nerf blasters worden tegenwoordig gemodificeerd. Hier is in principe niets mis mee en wij verbieden het niet. Maar we hebben wel de regel dat een blaster niet harder mag schieten dan 100 fps, tijdens onze evenementen is er altijd meetapparatuur aanwezig. Geef bij je wapenkeuring altijd aan of iets gemodificeerd is. Opzettelijk achterhouden van deze informatie resulteert in ontzegging van het spel.

Eerlijk spel


LARP is een spel waarbij we erop vertrouwen dat iedereen zich netjes en eerlijk aan de spelregels houd. Maar het kan voorkomen dat je een ic klap of dart niet hebt gevoeld. Dat kan gebeuren, bij twijfel is het altijd het beste om uit te gaan dat je wel geraakt bent.
Maar helaas zijn er altijd mensen die hun hits niet pakken of uitspelen, mocht het zo zijn dat je dit ziet gebeuren mag je op een vriendelijke manier iemand erop attenderen. Maar houd het dus altijd vriendelijk. Mocht je iemand gewaarschuwd hebben en hij of zij negeert nog steeds hits? Kom dan naar een SL toe om hier een melding van te maken, de SL zal het dan oppakken er men erop aanspreken. Dit geldt ook voor het uitspelen van skills en andere zaken.